Svartbäcken
Svartbäcken är en stadsdel i norra Uppsala. Omnämnt som Svartabek - efter ett biflöde som ansluter till Fyrisån strax norr om Skolgatan i centrala Uppsala - redan 1305, är Svartbäcken Uppsalas äldsta stadsdel.
Stadsdelens gränser har kommit att förändras genom århundradena, med en gradvis utvidgning norrut från stadens centrum, längs Svartbäcksgatan, i takt med att staden vuxit.
Svartbäcken byggdes ut under senare delen av 1800talet och första delen av 1900talet. Under 1860talet började man utvidga Uppsalaa gränser norrut. Området kallades Nya Svartbäcken. Bebyggelsemöntret skilde sig helt från innerstadens. Det plan- och regellösa byggandet samt den kraftiga befolkningsökningen, gjorde att Nya Svartbäcken snart led av svåra epidemier till följd av dålig sanitära förhållanden.
1880 upprättades en plan för att bättre kunna reglera bebyggelsens framfart. Järnvägen med Salabanan och Gävlebanan på 1870talet, fick stor betydelse för Svartbäcksborna med Lötens station som närmaste anhalt. 1906 invigdes spårvägen som senare förlängdes till Gamla Uppsalagatan. Lötens station är borta och spårvagnen lades ner när inriktningen blev att bygga för biltrafik. Den ändrade demografin i Svartbäcken har fullkomligen dränkt området i privata bilar som mestadels är parkerade dygnet runt. För de få som inte har tillgång till privatbil, finns olika busslinjer som passerar genom Svartbäcksgatan.
Den förändrade stadsplanen med bättre bostäder gjorde att befolkningen vid sekelskiftet 1900 bestod till stor del av arbetare - anställda vid Nymans verkstäder, Larssons skofabrik eller arbetande vid järn- eller spårväg. Den förslumning som präglat området i slutet av seklet var på väg att förändras och processen fortsatt under första hälften av 1900talet. Numera är Svartbäcken ett lika segregerat område som för 100 år sedan. Skillnaden är att det är en välbärgad vit medelklass som utgör en förkrossande stor majoritet av invånarna.
Svartbäcken hade tidigare ett stort utbud av affärer, skofabrik, små verkstäder, bordeller m.m. Allt detta är borta sedan länge men nya typer av förrättningar har växt fram som frisörer, bilverkstäder, bilförsäljare, bensinstationer samt ett brett utbud av restauranger och konditorier. Livsmedelsaffärer finns vid Torbjörns torg och Styrbjörnsgatan. Flera förskolor och Domaringens skola tar hand om utbildningen för kommande generationer. Fyrishov sköter friskvården och Svartbäckens vårdcentral hälsan.
Området är till stora delar planerat och ritat av dåvarande stadsarkitekten Gunnar Leche. Leche var stadsarkitekt i Uppsala i mer än 30 år fram till mitten på 50talet.